شغل سرمهمانداری، یعنی مسئولیت. درک کردن این جمله کار هرکسی نیست، حتی مهمانداران داخل یک پرواز هم نمیتوانند کاملا درک کنند که دقیقا موضوع از چه قرار است و پشت واژه ی مسئولیت، چه موضوعاتی نهفته است.

حیاتی ترین وِیژگی برای پرسر شدن، کاریزماست. پرسر پرواز در نقش یک رهبر، باید دارای ویژگی شخصیتی کاریزماتیک باشه. شخصیت پرسر به عنوان یک فرمانده باید جوری باشه که وقتی توی بریفینگ صحبت میکنه، سنگینی و اقتدارش حس بشه ( در عین حالی که باید حس راحتی و یکدستی به مهمانداران منتقل کنه و از نفرات حاضر در بریفینگ، یه تیم یک دست بسازه ) . سرمهماندار وقتی توی کابین راه میره، باید وزن راه رفتنش حس بشه.. مثل زمانی که مسی توی زمین داره راه میره. 

جلسه ی بریفینگ برای یه پرسر مهم ترین بخش پرواز رو تشکیل میده. اونجاست که پرسر یا میتونه پرواز رو مال خودش بکنه یا نمیتونه. صحبت های پرسر در جلسه ی بریفینگ نقش تعیین کننده داره. همون طور که گفتم، پرسر توی بریفینگ از نفرات یه تیم میسازه و استراتژی مربوط به اون پرواز رو در اختیار مهمانداران قرار میده. مهماندارانی که توی بریفینگ حضور پیدا کردن، خودشون رو به صورت انفرادی حس میکنن. سرمهماندار حس انفرادی بودن رو تبدیل میکنه به حس تیمی.

سرمهمانداران باید دوره های تخصصی در مورد مسائلی تحت عنوان Leadership و First Aid و CRM رو پشت سر بذارن. این عناوین در رده ی مهمانداری هم وجود داره، اما در رده ی سر مهمانداری باید با بلوغ بیشتر و پخته تر آموخته بشه چون سرمهماندار نقش "کننده" رو داره و قراره که بتونه بحث CRM و هماهنگی رو با نفرات زمینی، کاکپیت، پرواز، فنی و امنیت به صورت کامل برقرار بکنه. سر مهماندار یک نقطه ی مرکزی در پروازه و همه چیز بهش ربط داره. مثل یک بومرنگ همه چیز به سر مهماندار بر میگرده..

هواپیمایی ساها به تازگی اطلاعیه ی جذب سر مهماندار رو منتشر کرده که متنش به این شرح هست:

1- ساکن محدوده ی غرب تهران 

2- حداقل 8 هزار ساعت پرواز

3- حداکثر سن 35 و حداقل قد 170

ارسال رزومه به: edari.sahaairlines@gmail.com